tiistai 18. joulukuuta 2007

Pipareita

Olen melkein jo leiponut pipareita jouluksi. Tämä tarkoittaa sitä, että olen ostanut tarvittavat raaka-aineet. Piparit ovat siis leipomista vaille valmiit! Sain tänään nipun joulukortteja Suomesta. Joulumieli hieman hiipi mieleeni, vaikka lähinnä joulu ahdistaakin. Hiljaisiin jouluihin tottuneena suuri perhejoulu on luultavasti melkoinen kulttuurisokki. Yhdestä asiasta olen varma: kanadalaiset jouluruoat eivät voi olla pahempia kuin suomalaiset. Luultavasti täälläkin tosin päädyn syömään perinteistä jouluruokaani, kalapuikkoja!

Sunnuntaina täällä riehui lumimyrsky. Lunta tuli varmaan melkein puoli metriä. Ja hei oikeasti, Suomessa tiehuolto toimii tosi hyvin. Täällä tiet olivat monta tuntia myrskyn jälkeenkin vielä ihan järkyttävässä kunnossa. Maanantaina tiet tuupattiin täyteen suolaa, ja tänään teillä sitten vallitsikin suolainen loskakeli. Tuntuu, että niin monessa asiassa täällä eletään menneisyydessä. Laskut maksetaan sekillä, joka lähetetään kirjekuoressa sähkölaitokselle tms. Jalkakäytäviä ei aurata talvella. Valuuttaa vaihtaessa ulkomainen valuutta pitää tilata pankkiin noin viikko etukäteen. Matkavakuutukset eivät kata matkatavaroita. On hyväksyttävää mennä baariin autolla, juoda viinaa masu täyteen ja ajaa kotiin kännissä. Haloo! Ei näin!

On täällä hyviäkin asioita, esimerkiksi ihana rannekoru, jonka tänään näin. Ja.. hmm.. Keith. Ehdottomasti. En minä muuten täällä istuisi valittamassa, vaan painuisin kotiin kulkematta lähtöruudun kautta. Ongelmaksi tosin saattaisi muodostua se, ettei kotia oikein ole tällä hetkellä missään. Olen siis koditon.

2 kommenttia:

Maria kirjoitti...

Mä en voi käsittää tätä kanadalaisten baarikulttuuria. Siis että ryhmä kaveruksia lähtee muutamalle, jokainen menee tietenki omalla autolla paikalle ja jokainen ajaa illan päätteeksi kotiin?!? Mulla on periaate että en juo ollenkaan jos olen auton rattiin menossa. Mulle on selitetty että "jos juo yhden tunnissa niin silti voi ajaa" ja "en mä ole juonut kuin neljä". Siis täh. Kännissä mikä kännissä. Mene taksilla tai kävele.

Maiju kirjoitti...

Musta on hassua, että täällä kiedotaan lapset pumpuliin ja kaikkialla on turvallisuutta edistäviä vempaimia ja sääntöjä, mutta sitten kännissä ajeluun ei puututa.