perjantai 6. kesäkuuta 2008

Palautusoikeus

Ostin eilen 3/4-pituiset housut, mutta kotona totesin niiden saavan jalkani näyttämään lyhyiltä. Minut tuntevat tietävät, etten pidä valittamisesta ravintolassa, enkä mielelläni palauta ostamiani tuotteita (vaikka ne menisivät rikki seuraavana päivänä). Tällä kertaa päätin rohkaista mieleni, ja palauttaa ne kauppaan. Pelokkaana odotin vuoroa kassalla, tosin aivan turhaan. Myyjä oli todella ystävällinen, eikä sen kummemmin edes kuunnellut paniikinomaista selittelyäni palautuksen syistä. Suomessa kokemukseni palautusoikeiden toimivuudesta ovat olleet pelottavia ja masentavia, mutta täällä rahat melkein lentäen palautettiin mieltään muuttaneelle päätöksentekovammaiselle asiakkaalle. Toivottavasti olen yhtä onnekas sunnuntaina, aion nimittäin palauttaa ostamani korvikset.. Keith jopa kerran palautti pari kuukautta jo käytössä olleet työkengät, sillä ne eivät lupauksista huolimatta pitäneet vettä. Myyjä otti nekin kiltisti vastaan ja antoi Keithin valita uudet kengät. Tätä minä kutsun asiakaspalveluksi!

Yleensä ravintoloissakin asiakaspalvelu pelaa ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ravintoloissa on paljon enemmän työntekijöitä, ja homma toimii nopealla tempolla tosi suosituissa ja kiireisissäkin ravintoloissa. Mitä nyt intialaisessa ravintolassa laskua saa aina istua tyhjässä pöydässä odottamassa puolisen tuntia.. Sielläkin palvelu muuten on ripeää, mutta asiakkaista ei ilmeisesti tahdota eroon sitten millään! Täälläoloaikanani olen kaksi kertaa pettynyt asiakaspalveluun ravintolassa. Viimeisin pettymys sattui lauantaina, jolloin seisoimme jonossa toisena noin puoli tuntia, vaikka salissa oli viisi vapaata pöytää. Tarjoilijat eivät siivonneet pöytiä edellisten asiakkaiden jäljiltä, joten me ja vanha pariskunta seisoimme eteisessä odottelemassa. Tippiä ei meiltä sinä iltana herunut, ja täytimme palautelomakkeen solvauksilla.

2 kommenttia:

Whissana kirjoitti...

Moi, nopea kommentti etta olen itse kanssa huomannut palautusoikeuden toimivuuden talla mantereella. Harvoin edes kysellaan miksi on palauttamassa jotain, kunhan ottavat takaisin ja kysyvat etta minka laisessa muodossa haluaa rahansa takaisin. Joissain paikoissa/tapauksisas vaihtoehtona on tosin vain "store credit", eli samasta kaupasta voi valita samalla summalla vieda jotain palauttamansa tavaran sijaan.

Taru kirjoitti...

Vei tu kou Maiju. Alat oppia! :)