sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Kanadan kokoinen sauna

Tai ainakin eteläisen Ontarion kokoinen sauna muodostui torstaina, kun lämpötila kohosi kosteusindeksin kanssa 49 celsiukseen. Ei tälläistä kyllä kestä.. Keith viritti toimintakuntoon pienen ilmastointilaitteen alakertaan, ja sen vieressä ollaan sitten nukuttu ja vietetty aikaa. Yläkertaan ei uskalla oikein edes mennä, mutta välillä on pakko käydä vessassa. Olisko tää kesä jo kohta tässä, tai jos se edes viilenisi parillakymmenellä asteella.. Olen koittanut ylipuhua Keithiä muuttamaan Albertaan, jossa ei ilmankosteutta ole ikuna, ja kesällä mennään parinkympin molemmin puolin. Miinuspuolena ovat sitten talvet, jolloin elohopea tipahtaa miinus kolmeenkymppiin lämpimänä päivänä, mutta voitaisiin me silti mun mielestä muuttaa sinne.

Muhun tuo kuumuus tuntuu vaikuttavan ihan eri tavalla kuin Keithiin. Olen väsynyt ja huonovointinen, eikä mitään pysty tekemään. Keithillä on vaan epämukava olo. Talvisin sitten minä taas nukkuisin ikkuna vähän raollaan, ja Keith hautautuu korvia myöten parin peiton alle, ja sulkee sen ikkunan. Ehkä mun pitäis sijoittaa japanilaisiin keksintöihin kuumuutta kestääkseni. Siellä tehdään mm. ilmastoituja tyynyjä, patjoja, sekä tuulitakkeja.

Mistä mahtaa johtua, että Suomessa vapaaehtoistyötä tekevät eläkkeellä olevat ihmiset, ja asiasta oikein innostuneet ihmiset, mutta täällä pitää osana kouluopintoja jo tehdä tietty määrä vapaaehtoistyötunteja. Kun haen stipendejä sun muita koulun kautta, minulta aina kysytään että mitäs vapaaehtoistyötä olet tehnyt. Siinä koitan sitten selitellä, että ei me Suomessa mitään vapaaehtoisesti tehdä. Yritinhän minä toki tänne Kanadaan tultuani ajankuluksi hakea vapaaehtoishommiin pieneläinklinikalle, mutta eivät ne minua sinne huolineet.

1 kommentti:

Annina kirjoitti...

Sä voit listata vapaaehtoistyöksi kaikki tekemäsi taksvärkit. Eikö siinä juuri tehdä duunia jossain ja sitten lahjoiteta palkka hyväntekeväisyyteen. Tosin ne tarksvärkit taisi mennä niin että lahjoutettiin 50 mk vanhempien rahoja jonnekin ja itse pidettiin vapaapäivä. Muistan oikeasti olleeni taksvärkkäämässä jossain Annikan kanssa vaan kerran ja sillon me jouduttiin oikeasti töihin ja se oli tylsää.