sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Jouluostoksilla

Tänä talvena rikoin kaikki aiemmat ennätykseni. Ensin lähetin Marian innoittamana joulukortit ajoissa Suomeen. Kanadaan lähtevät varmaan sitten unohdankin, mutta suurin osa korteista on joka tapauksessa matkalla Atlantin yli. Toinen ennätys rikkoontui tänään, kun ostin viimeisen joululahjan. Yleensä panikoin joululahjojen ostamista vielä aatonaattonakin, mutta tänä vuonna olen ostokseni ostanut jo marraskuussa. Ystäväni Laura inspiroi minua moiseen suoritukseen, tattis vaan!

Joulukuu on kamalaa aikaa ostareilla. Jopa arkena ne ovat tupaten täynnä panikoivia joulushoppailijoita, viikonlopuista puhumattakaan. Tunnetusti en juuri piittaa väentungoksesta, mutta jouluostoksilla käymisessä ahdistavinta ovat joka kulmassa rahaa keräävät hyväntekeväisyysjärjestöt. Suomessa valejoulupukit pitivät minut tehokkaasti poissa kaupoista jouluaikaan, mutta täällä rahankeruu vie puolet lahjojen ostoon varatuista rahoista jos jokaiselle antaa jotain. Mielelläni toki annan pari dollaria vaikkapa eläinsuojelujärjestölle ja vastaaville, mutta rajansa kaikella.

Kuten ehkä aiemminkin olen maininnut, joulukoristeet ovat täällä ihan eri luokkaa kuin Suomessa. Jos naapureiden valokaapelit ärsyttävät Suomessa, ei kannata koskaan tulla Pohjois-Amerikkaan joulukuussa. Kaupoissa on satoja erilaisia joulukoristeita, ja ne on aina järjestetty hyllyille teemojen ja värien mukaan. On kimaltelevia koristeita, käsintehdyn näköisiä, vanhanaikaisia, sarjakuvahahmoja.. Melkein mitä vaan. Katselin kaupassa eilen kuusenkoristeita kun minulle tuntematon nainen alkoi päivitellä koristepaljoutta. Hän oli kuulemma viettänyt neljä tuntia (!!!) YouTuben joulukoristeaskarteluvideoita katsellen, uusien ideoiden toivossa. Neljä tuntia. Minä kävin ostamassa ulko-oveen sellaisen havukranssin, ja siihen sellaista koristenauhaa. Se ei taida olla YouTube-säännösten mukainen kranssi, mutta minusta se kyllä silti näyttää ihan kivalta. En taida ottaa ihan tosissani tätä joulukoristelua, eihän minulla ole jouluastiastoa, -pyyhkeitä, -verhoja, eikä jouluvillapaitaakaan. Jos sitten ensi vuonna.

2 kommenttia:

Maria kirjoitti...

Meillä on perjantaina Allun synttärijuhlat ja teemana Ugly Sweaters! Odotettavissa siis on, että minun pitää ostaa itselleni "kaunis" jouluinen villapaita juhlia varten. Tulemme olemaan niin tyylikkäitä!

Maiju kirjoitti...

Olen aiemminkin kuullut neulepaitabileistä, valitettavasti en ole päässyt itse tekosyyn nojalla pukeutumaan kamalaan joulupaitaan. Muista laittaa paidoista kuvia blogiisi!