perjantai 11. marraskuuta 2011

Sokkotreffit

Tutorointi alkaa aina merkkaamalla paperiin, että olet saapunut paikalle opettamaan. Tämän jälkeen jään yleensä kytikselle nimilistan viereen odottamaan asiakastani. Odotellessa olo on kuin sokkotreffeille mennessä, siinä sitten vilkuilen epäilyttävän näköisenä, ja koitan arvata, kuka on tullut minua tapaamaan. Oppilaat voivat varata tapaamisen kanssani netin kautta, ja vaikkei palveluni maksa heille mitään, saan silti tutorointisessioista rahaa. Olenko siis maksullinen nainen? 

Vain pari kertaa olen opettanut samaa oppilasta useammin kuin kerran, joten sokkotreffejä on ollut paljon tänä syksynä. Nimen perusteella yleensä tiedän oppilaan sukupuolen, mutta he eivät varmaankaan tiedä minun nimeni perusteella juuri mitään. Tähän mennessä olen tutoroinut afrikkalaista tyttöä, joka käytti puolet tapaamisesta kirjan selailuun, eikä ollut ollenkaan miettinyt etukäteen kysymyksiä, vaan oletti minun opettavan koko kurssin sisällön kahdessa tunnissa. Eilen tapasin ensin lähi-idästä kotoisin olevan miehen, joka kiitti minua tunnin aikana noin kymmenen kertaa avusta. Tunsin itseni tarpeelliseksi. Toinen asiakkaani eilen vältteli katsekontaktia kanssani, ja vaikutti niin ujolta, että melkein pelkäsin hänen juoksevan pakoon. Toistettuani saman asian useampaan kertaan valo vihdoin välähti, ja hän unohti hetkeksi ujoutensa ollessaan onnellinen saavutuksestaan. Tunnin jälkeen tunsin oloni pelottavaksi, taidan olla aika hirmuisen näköinen ja oloinen. En osaa yhtään arvioida opetukseni tasoa, enkä tiedä onko minusta mitään apua kenellekään. Toivon, että on. Kiinalainen Xi on kanta-asiakkaani, jonka kanssa yleensä harjoittelen sanojen lausumista, ja uusia, vieraita sanoja. Ainakin yksi asiakas on tyytyväinen, jee!

Oma kouluviikkoni oli kiireinen ja stressaava, neljän kokeen lisäksi piti palautella ties mitä kotitehtäviä ja raportteja, käydä töissä, tutoroida, ja nukkuakin jossain välissä. Kauhulla odottamani viikko meni kuitenkin jotenkuten, ja hengissä olen edelleen. Ensi viikolla ei ole yhtään koetta, joten saan hieman hengähtää ennen loppukokeita. Tänään pääsen tanssimaan salsaa oikeasti, eli yökerhossa. Jännittää ja pelottaa, mutta salsaa nyt vaan on niin kiva tanssia, että enköhän siitäkin selviä. Nos vemos!

Ei kommentteja: