torstai 15. maaliskuuta 2012

Jammu ja Matti

Tällä viikolla kaksi lapsuudestani tuttua, hieman arveluttavaa henkilöä, on päässyt uutisiin. Ensimmäiseksi huomasin, että Nykäsen Matti laajentaa työkokemustaan telkkaohjelmassa esiintymällä, eli tosi-TV-ohjelma seuraa Masan elämää. Monet telkkaohjelmat eivät näy täällä Kanadassa, YLE Areenan kauttakin näkyy pari hassua sarjaa, ja tietysti merisää! Tottakai tahdon tietää mikä Itämeren aaltotilanne on, kun olen täällä parin lätäkön takana itse. Joka tapauksessa, ilo ja riemastus oli suuri, kun tajusin, että Matin seikkailut näkyvät täälläkin Ruutu.fin kautta! Jes! Pääsen kyttäämään, millaista elämäni saattaisi olla, jos 5-vuotiaan Maijun toive päästä Matin vaimoksi olisi toteutunut. Aikalailla erilaista taitaisi meno olla!

Toinen mies menneisyydestä on Jammu-setä, joka oli unohtunutkin mielestäni pariksikymmeneksi vuodeksi. Uutisissa kerrottiin Jammun kuolemasta, ja samassa muistin, miten kuvittelin Jampan asuneen Savikonkadun varrella olleessa autiotalossa. Ilmeisesti olin onnistunut vakuuttamaan ystävänikin uskomaan, että Jammu piileksii ko. talossa, ja kyttää minua ja muita lapsia koulun pihallakin. Anteeksi! En kyllä edes muista tienneeni, mitä Jammu oli silloin 80-luvulla ikäisilleni lapsille tehnyt, tiesin vain hänen olevan ilkeä ja paha. Autiotalo oli pelottava, joten oli kai luonnollista olettaa, että Jammu asui siellä. Aikamoinen mielikuvitus sitä vaan on ollut minullakin, ja olen kavereitakin sitten pakottanut kyttäämään Jammua äidin vaatekomerossa seisten. Siellä oli siis ikkuna, ja nimenomaan "Jammun talolle" päin. Siitä samasta ikkunasta kyllä kyttäiltiin sitten kaikkea muutakin.

Kevät tulee kohisten, täällä oli tänään melkein helle. Tai piti olla, mutta sitten tuli ukkosmyrsky, ja olikin vain lämmintä kuuman sijaan. Jospa Kanada olisikin muuttunut tasalämpöiseksi, ja kun talvea ei oikein ollut, ei kauhean kuumaa kesääkään tulisi.. Näin toivoo Maiju. Kiitos.

2 kommenttia:

Apa, maailman napa kirjoitti...

Mulle ei jäänyt tästä paljon muuta mieleen kuin että siellä ukkosti!!! Mä haluan sinne!! NYT! Laita mulle pari ukkosta vaikka purkkiin niin mä laitan sulle lunta.. ulkona on vielä jonkin verran sulamattomia kinoksia mistä voin käydä kaapimassa! Ei kai haittaa jos se on vähän kellertävää?

Maiju kirjoitti...

Keltainenkin kelpaa! Laitan pari ukkosta tulemaan..